مسابقات نیم فصل اول بیست و سومین دوره لیگ برتر فوتبال با صدرنشینی استقلال و به ترتیب دومی و سومی سپاهان و پرسپولیس به اتمام رسید. با این حال یکی از موضوعات جذاب و همیشگی رقابت های ورزشی مختلف، بررسی آمار و ارقام است.

آمار نیم فصل اول لیگ برتر فوتبال ایران زیر ذره بین

رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران با برگزاری دیدارهای هفته پانزدهم به تعطیلات نیم‌فصل رفت. تعطیلاتی که با رقابت‌های جام‌ملت‌های آسیا همزمان شده و شاگردان امیر قلعه‌نویی در قطر باید برای کسب موفقیت بجنگند. پس از دیدارهای برگزار شده ۱۵ هفته، این گزارش نگاهی به آمار و رکوردهای ثبت شده در این لیگ انداخته است.

میانگین تعداد گل

در نیم فصل نخست لیگ برتر فوتبال ایران در مجموع ۲۵۳ گل از خط دروازه‌ها عبور کرده که به صورت میانگین رقم ۲/۱۱ را نشان می‌دهد. همچنین بیشتر گل‌های زده شده در نیم فصل نخست نیز بین دقایق ۷۵ تا ۹۰ بوده است.

بیشترین میانگین امتیاز

تیم فوتبال استقلال تهران بالاتر از سایر تیم‌های توانست امتیاز بگیرد و از ۱۵ بازی توانست ۳۲ امتیاز بگیرد. شاگردان جواد نکونام میانگین ۱۳/ ۲ امتیاز در هر بازی را از خود به ثبت رساندند و بالاتر از دو تیم سپاهان و پرسپولیس جایگاه نخست را از آن خود کردند. تیم سپاهان با ۳۱ امتیاز و میانگین ۰۶/ ۲ امتیاز و پرسپولیس با ۳۰ امتیاز و میانگین ۲ امتیاز در هر بازی در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

بیشترین گل زده

تیم فوتبال سپاهان که ستاره‌های زیادی را در این فصل دارد با ۳۳ گل زده بهترین آمار را داشته است و ۲/۲ گل زده در هر بازی را به ثبت رساندند. تیم‌های استقلال تهران و تراکتور تبریز هم با ۲۳ و ۲۱ گل زده در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

کمترین گل خورده

استقلال تهران توانست بهترین خط دفاع را از خود داشته باشد، نکونام و شاگردانش در ۱۵ بازی تنها ۹ بار دروازه خود را باز شده دیدند. پس از استقلال تهران، پرسپولیس، گل گهر سیرجان و تراکتور با ۱۰ گل خورده مشترکا دوم شدند و ذوب آهن با ۱۱ گل خورده در رده چهارم قرار گرفت.

صدرنشین بازی های خانگی

با نگاهی گذار به آمار دیدارهای برگزار شده، می‌بینیم استقلال تهران در دیدارهای خانگی بهترین عملکرد را داشته و با برد ۱۰۰درصدی در ورزشگاه آزادی هیچ امتیاز و فرصتی را برای صدرنشینی از دست نداده است. شاگردان نکونام در بازی‌هایی که میزبان بوده‌اند ۱۴ گل زده و تنها ۳ گل دریافت کرده‌اند تا نشان دهند شرایط بسیار خوبی در بازی‌های خانگی دارند.

بعد از آبی‌های پایتخت، تیم‌های سپاهان و پرسپولیس بهترین عملکرد را در بازی‌هایی خانگی خود داشته‌اند. طلایی‌پوشان اصفهانی از ۸ بازی خانگی ۶ برد و ۲ باخت را در کارنامه خود ثبت کرده‌ و ۱۸ گل زده و ۸ گل خورده را در آمار خود می‌بینند. پرسپولیسی‌ها هم از ۸ دیداری که در ورزشگاه آزادی به میدان رفته‌اند ۵ برد و ۳ تساوی،‌ ۱۰ گل زده و ۵ گل خورده را به نام خود ثبت کرده‌اند. به عبارتی دیگر تیم‌های استقلال، سپاهان و پرسپولیس از دیدارهای خانگی خود به ترتیب ۲۱، ۱۸ و ۱۸ امتیاز را به دست آورده‌اند.

آمار نیم فصل اول لیگ برتر فوتبال ایران زیر ذره بین

صدرنشین بازی های خارج از خانه

عنوان بهترین تیم‌ بازی های خارج از خانه متعلق به ذوب‌آهن اصفهان است؛ تیمی که از ۸ بازی برگزار شده ۵ برد، ۳ تساوی، ۱۱ گل زده و ۶ گل خورده را به نام خود ثبت کرده و ۱۸ امتیاز را کسب کرده است. در رده دوم، تیم شگفتی‌ساز شمس‌آذر قزوین دیده می‌شود. تیمی که در بازی‌های خارج از خانه ۴ برد، ۲ تساوی و ۲ باخت را به نام خود ثبت کرده و با ۱۲ گل زده و ۸ گل خورده، ۱۴ امتیاز را کسب کرده است.

در رده سوم سپاهان اصفهان دیده می‌شود. آنها از ۷ بازی خارج از خانه ۴ برد، یک تساوی، ۲ باخت، ۱۵ گل زده و ۷ گل خورده داشته‌اند و با ۱۳ امتیازی که به دست آورده‌اند در رتبه بعدی بهترین‌ تیم‌های خارج از خانه ایستاده‌اند.

بهترین گلزن

شهریار مغانلو مهاجم سپاهان که برای حضور در جام ملت های آسیا به تیم ملی دعوت شده، با ۹ گل زده بهترین گلزن نیم فصل اول است و بعد از آن رضا اسدی با ۸ گل زده قرار دارد. نکته جالب و قابل توجه، حضور رضا جعفری بازیکن ۶ گله تیم رده ششمی ملوان در فهرست برترین گلزنان لیگ است.

بهترین پاسور

ریکاردو آلوز هافبک پرتغالی تیم تراکتور با ۶ پاس گل بهترین پاسور نیم فصل اول لیگ برتر است و پس از آن به ترتیب ابوالفضل رزاق پور و مهدی مهدی پور هافبک‌های گل گهر سیرجان و استقلال با ۴ پاس گل قرار دارند.

بیشترین کلین شیت دروازه بان ها (عدم دریافت گل)

حسین پورحمیدی دروازه بان تیم فوتبال تراکتور با بسته نگه داشتن دروازه خود در ۱۰ بازی رکورد بیشترین تعداد کلین شیت را در اختیار دارد. بعد از پورحمیدی، سید حسین حسینی و علیرضا بیرانوند به ترتیب با تعداد ۸ و ۷ کلین شیت رده های دوم و سوم این آمار را به خود اختصاص داده اند.

متین نجفی خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.